Heeft u vragen?

Alleen de grote jongens tellen mee op de markt

Het zijn verwarrende tijden  voor de belegger op de financiële markten. Niks nieuws dus zou je denken. Onzekerheid is een kenmerk van die markten.

Beleggingsexperten van allerlei slag maken het nog extra moeilijk. Ze zijn het nog altijd niet echt eens hoe de markten zullen evolueren of al aan het evolueren zijn. Daarom doen ze moeite om het toekomstige scenario in één letter te vatten vanwege de duidelijkheid.

Na de coronaval op de markten kwam of komt of zal komen:

  • een V-vormig herstel;
  • een U-vormig herstel;
  • een W-vormig herstel;
  • een L-vormig verloop; en
  • een Swoosh-herstel met dank aan Aegon Asset Management voor hun creativiteit.

In de onderstaande figuur zie je de verschillende scenario’s. De eerste vier letters zijn al eerder uitgelegd. Over Swoosh laat ik Aegon zelf aan het woord. Ze vergelijken het verloop met het bekende Nike logo. Na een sterke val van drie maanden is de opwaartse beweging ingezet.

“Dit betekent dat het herstel begint op een bescheiden tempo in de tweede helft van 2020 omdat de lockdowns worden versoepeld. Maar de economie krimpt in 2020 omdat het economisch verlies in de eerste jaarhelft niet kan teruggewonnen worden in de tweede jaarhelft. Dit zal samenvallen met hoge werkloosheidscijfers, economische onzekerheid en een serie van faillissementen. Toch zal de structurele schade aan de economie beperkt zijn. Zo zal het herstel zich in 2021 doorzetten. In ons swoosh-scenario bereikt de economie haar pre-coronavirus niveau in 2022. “

Maar deze vereenvoudiging in één letter kan niet op tegen de werkelijkheid van elke dag op de markten. Die blijken vooral gestuurd door de grote dominante bedrijven. Dat zou niet de ‘echte’ stand van de economie weerspiegelen maar toch kan je best op de trend meesurfen. Volgens de ‘experten’ en de day traders moet je vooral in de grote jongens beleggen en handelen. De rest van de markt zou er minder toe doen in deze ‘abnormale’ tijden.

Als je in een historisch perspectief naar de markten kijkt, dan kan je bij deze analyse wel wat kritische bedenkingen maken die je kan meenemen vooraleer je zonder verder dralen richting Big Five uitgaat.

Eerst en vooral is de dominantie van ‘mega’-bedrijven in de markt niks nieuws. Die zijn er altijd geweest. Denk aan de dominantie van AB Inbev in de Bel20-index.

Daarnaast blijven de ‘groten’ niet altijd groot genoeg om dominant te blijven want er duiken andere bedrijven op die nog groter worden.

Tenslotte is het effect van grootte niet altijd even positief op het creëren van extra rendement. Onderzoek wijst uit dat na een initiële periode van overrendement er een vermoeidheid in hun koers optreedt met soms een veel kleiner rendement dan verwacht.

Maar de allerbelangrijkste kritische vraag blijft wel hoe te detecteren welk bedrijf zal groeien en een megabedrijf met een rendement hoger dan de markt  zal worden?

Je moet ze in portefeuille hebben voor ze groot worden om het volle effect van hun rendementscurve mee te nemen in je beleggingsresultaat.

De enige manier om hierop in te spelen is eenvoudig. Je moet een zodanig gediversifieerde portefeuille samenstellen die de huidige dominante spelers omvat maar ook de toekomstige potentiële dominante spelers.

Zo gaan wij bij Cring voor onze klanten aan de slag. Wij tekenen samen met hen hun persoonlijk financieel levensplan uit. Daarin integreren wij in lijn met hun persoonlijke doelstellingen hun beleggingsstrategie en hun portefeuillesamenstelling.

Je wil meer details kennen hierover? Dat dacht ik wel. Vraag het ons. Tot binnenkort.

 

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943