Heeft u vragen?

De geluksformule

Hoe realistischer jouw rendementsverwachtingen en hoe beter je de gebeurtenissen op de markt in de juiste context kunt plaatsen, des te gelukkiger zal je je voelen als belegger. Deze twee factoren bepalen mede hoe financieel welvarend je je voelt en welke financiële resultaten je behaalt.

Laten we u tijdens deze feestdagen hierover eens iets diepgaander informeren. Lees deze tekst eens helemaal door, voor jezelf, niet voor ons. Wedden dat uw toekomstige Kerstfeesten beter gaan aanvoelen?!

“Geld is ook niet alles” is een tot op de draad versleten cliché. Studies uit begin jaren ‘70 hebben aangetoond dat het gevoel van welzijn of geluk in de voorgaande halve eeuw niet evenredig met het inkomen was toegenomen. Die trend houdt nog steeds aan, want de moderne wereld heeft het geluk wellicht moeilijker bereikbaar gemaakt dan ooit. Gelukkig ontstond in de jaren ‘90 de positieve psychologie, waarin werd geprobeerd te ontraadselen wat mensen doet slagen in het leven. Daaruit kwam dan de zogeheten geluksliteratuur voort, die de moderne mens zijn waarheid helpt te vinden door wetenschap aan traditionele wijsheid te combineren. “Hoe kan ik gelukkiger leven?” is de populairste cursus op de universiteiten van Harvard en Yale. Dergelijke eeuwenoude vraagstukken kunnen nu ook academici en ondernemers bekoren. Mo Gawdat, ondernemer en Chief Business Officer bij Google X, heeft in zijn boek ‘Solve for Happy’ geprobeerd een pad naar levensvreugde uit te stippelen met behulp van een GELUKSFORMULE, door geluk als een formule aan te duiden.

 

 GELUK ≥ jouw PERCEPTIE van de gebeurtenissen in je leven 

− jouw VERWACHTINGEN over wat het leven je moet brengen

Volgens Gawdats model ben je gelukkig, of tenminste niet ongelukkig, wanneer de gebeurtenissen aan jouw verwachtingen voldoen of deze overtreffen.

Beleggers die hun vermogen en geluksgevoel willen vergroten, zouden daar even bij moeten stilstaan. Over veel gebeurtenissen die jouw portefeuille beïnvloeden, heb je geen controle, maar de gebeurtenissen zelf staan niet in de formule. Gelukkig heb je wel enige controle over de twee variabelen van het geluk – jouw perceptie van de gebeurtenissen en jouw verwachtingen.

 

VERWACHTINGEN

 

Laten we eerst eens een paar basisprincipes bekijken met betrekking tot verwachtingen op de financiële markten.

  1. Aandelen hebben een hoger verwacht rendement dan veiligere beleggingen zoals Overheidsobligaties.

Wanneer alom bekend is dat aandelen risicovoller zijn, moeten prijzen deze informatie weerspiegelen, en worden beleggers aangemoedigd om hogere verwachte rendementen na te streven. Het hogere verwachte rendement op aandelen staat bekend als de aandelenpremie. In de VS bedraagt dit historisch gezien ongeveer 8% per jaar.

In USD. De aandelenpremie is het rekenkundig gemiddelde van het jaarrendement van de Fama/French Total US Market Index min het jaarrendement op 1-maands Amerikaanse Treasury bills.

 

  1. Niet alle aandelen hebben hetzelfde verwachte rendement.

De prijs van een product of dienst wordt door marktkrachten bepaald op basis van veel factoren, zoals de kosten van grondstoffen, arbeid, transport en reclame, evenals concurrentie en waargenomen waarde. Als consument hoef je niet al deze factoren te kennen om een weloverwogen aankoop te maken. Je kijkt naar de prijs, vergelijkt deze met die van alternatieven op de markt en gaat na of het product de prijs waard is – hoe lager de prijs, of hoe meer u ervoor krijgt, hetzij in kwaliteit, hetzij in hoeveelheid, des te beter de aankoop.

Zo ook wordt een aandelenkoers door veel factoren bepaald: verwachtingen over toekomstige winsten, verschillende soorten risico’s en beleggersvoorkeuren, om er maar een paar te noemen. We hebben echter geen model nodig om uit te maken welke factoren er zijn en hoe deze de marktprijzen beïnvloeden. Alle beschikbare informatie zou al verrekend moeten zijn in de prijs, en dat vertelt je iets over het verwachte rendement. Of je nu consument of belegger bent, je wil meer waar voor minder geld.

Het verwachte rendement is dan ook een functie van de prijs die je betaalt en de cashflows die je verwacht te ontvangen. Kleinere, meer winstgevende bedrijven die relatief laag geprijsd zijn, hebben een hoger verwacht rendement dan grotere en minder winstgevende bedrijven, die relatief hoog geprijsd zijn. Deze patronen worden omvangs-, winstgevendheids- en waardepremies genoemd. In de VS bedragen deze premies historisch tussen 3,5% en 5%.

 

  1. Verwachte premies zijn positief maar bieden geen garantie.

Hoewel de verwachte premies altijd positief zijn, kunnen de gerealiseerde premies het ene jaar positief en het andere jaar negatief zijn. Je kunt zelfs meerdere jaren op rij een negatieve premie ervaren. Academisch onderzoek toont aan dat de waarschijnlijkheid van een positief cijfer over één jaar bij de Small Cap-premie net iets meer dan 50% is, en bij de aandelenpremie ongeveer 65% bedraagt.

De kans dat u een positieve premie behaalt, wordt ook waarschijnlijker naarmate uw tijdshorizon langer is, maar het is geen uitgemaakte zaak omdat binnen elk tijdsbestek underperformance mogelijk is. Nobelprijswinnaar Paul Samuelson zei: ‘Op concurrerende markten is er voor elke verkoper een koper. Als we zeker konden zijn dat een prijs zal stijgen, zou hij al omhooggegaan zijn.’

 

In mijn volgende blog, over twee weken, hebben we het verder over het andere stuk van de GELUKSFORMULEPERCEPTIE

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943