Heeft u vragen?

De kracht van een beeld

Je gaat een kunsttentoonstelling bekijken. Die werd je aangeraden door ‘kenners’. Bij de eerste aanblik in de zaal zie je kunstwerken aan de muur hangen en installaties over de hele zaal verspreid. Je kan er niet direct iets van maken en je merkt ook dat de meeste mensen wat onwennig in de zaal rondlopen. Er was ook geen catalogus beschikbaar en ook geen brochure met nummertjes en uitleg. Dus ga je op zoek naar de kaartjes bij de werken waarop titel, maker en andere info staat. Maar je vindt geen kaartjes.

Wat doe je dan? 

Je gaat teleurgesteld naar buiten zonder verder te kijken. Of je gaat heel snel langs alle werken en verlaat dan de zaal. Je bent een beetje vertwijfeld over wat je (niet) gezien hebt. Wat heb je gemist dat de kenners wel zagen?

Of je gaat zelf aan de slag. Wat zie ik? Wat voel ik? Of  doet het mij niets? Kan en wil ik hier iets mee? Welke emotie maakt het bij mij los? Zou ik het zelf in huis willen hebben als ik het al kon kopen? Waarom zou ik dat doen?

Eerder hadden we het al over financiën en gedrag. Daarom een kleine oefening zoals tijdens de tentoonstelling hierboven.

 

Een praktische toepassing

Er staan harde woorden.

G R E E D = H E B Z U C H T. Toch een van de zeven hoofdzonden? Daar heb jij toch geen last van? Of misschien heimelijk toch een beetje? Zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld verdienen met zo weinig mogelijk inspanning. Wie wil dat niet?

F E A R = A N G S T. Dit oergevoel kent iedereen. Maar wat als het fout gaat? Wat doe ik dan? Kan ik daar wel tegen? Zou ik dan best die situatie niet vermijden voor altijd?

Repeat= Herhaling. Dus ook ik kan verschillende keren na elkaar dezelfde fout maken?

Broke = Failliet. Oei, dat is pas erg. Zoveel dingen geprobeerd en toch geen resultaat? Wat doe ik fout?

En dan heb je nog de koppeltjes van woorden. Kopen/Hebzucht en Angst/Verkopen. Zijn die altijd aan elkaar vastgeklonken?

Waar is de uitgang? 

Voor je de zaal verlaat, geef ik je nog het kaartje van deze schets mee.

"Niet onze beleggingsstrategie"

Hopelijk was de emotionele benadering van je gedrag niet te confronterend. Je kan altijd bij ons terecht hoe emoties en financiën in perfecte harmonie kunnen samengaan.

Tot binnenkort.

Lieven

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943