Heeft u vragen?

De waardeaandelen zijn terug

De economie na corona

Het economische herstel is volop bezig. Daar liepen de beleggers sterk op vooruit. Je hoort termen als hoogtevrees, ontsporende inflatie en verhoging van intrestvoeten. Het feest zou voorbij zijn.

De kenners zoeken een ander ‘verhaal’ na de coronacrisis. Zij hebben hun oog laten vallen op :

  • waardeaandelen;
  • Europa en
  • duurzaamheid.

Zij hebben de volgende argumenten.

Waardeaandelen zijn weer interessant. Er komt een switch van industriële waarden die sneller herstelden, naar consumptiewaarden. Een waardeaandeel is een aandeel dat goedkoop noteert tegenover zijn boekwaarde of tegenover de gerealiseerde winst. door de hoge vooruitzichten die aan het herstel toegekend worden zijn die ‘rustige’ aandelen en vooral ook hun dividend interessant.

Dit soort aandelen zou meer voorkomen in Europa. Daar zouden dus koopjes te doen zijn. Europa liep achter in het herstel maar de inhaalbeweging zou zeker even sterk zijn op termijn als in de andere delen van de wereld.

Europa heeft een voorlopersrol in de duurzaamheidstendens. De waardeaandelen zouden zich daar beter toe lenen.

Dit is het nieuwe verhaal. Tot de echte rentestijgingen van de centrale banken echt een eind maken aan het feest ergens in 2023 of misschien vroeger.

Het verhaal van Cring

  1. Waardeaandelen kunnen niet terug komen in je strategie. De reden is eenvoudig. Als je geen waardeaandelen in je portefeuille kiest, dan volg je al zeker onze strategie niet. Sterker zelfs, academische onderzoek geeft aan dat je waardeaandelen meer dan proportioneel moet laten doorwegen in je strategie. Je moet ze niet alleen hebben. Je moet er meer van hebben dan van groeiaandelen.
  2. Europa had je ook altijd al moeten hebben. In onze strategie houden we elke regio aan volgens het gewicht van die regio in de wereldwijde beurskapitalisatie. Als je het zo doet, dan heb je al voldoende Europese waardeaandelen.
  3. Als de belegger 1 en 2 hierboven heeft uitgevoerd, dan krijgt hij als bonus de sterke Europese oriëntatie op duurzaamheid mee.

Wat moet je dus doen?

Een strategie uitwerken met grote spreiding om dit soort deeleffecten in al hun onderlinge combinaties ten volle te kunnen laten werken in je lange termijn strategie.

Het heeft ook het voordeel dat je niet telkens een nieuw ‘verhaal’ moet evalueren om te checken of het wat kan bij brengen aan je strategie.

 

Wil je weten hoe Cring dit voor zijn klanten doet?

Vraag het ons. Kan ook in de zomer. We zijn er voor alle seizoenen.

Tot binnenkort.

Lieven

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943