Heeft u vragen?

Een warme zomer met fijne BBQ en andere feestjes …

Allicht is het jou deze zomer ook wel overkomen.

Voor vele mensen is het niet abnormaal dat de hevige bewegingen op de aandelenmarkten een gespreksonderwerp waren.  Oftewel tijdens een leuke BBQ of een ander ‘ontspannende’ gelegenheid.   Mijn buren vroegen me wat de beste belegging van het moment is. Of willen weten of het ‘dé moment’  is om in te stappen.  Voelde jij ook die drang naar het optimale instapmoment ? Of de (ijdele) hoop om een volgende (tijdelijke) correctie in de markten te vermijden ?  Zelfs onze meest gedisciplineerde lange-termijn beleggers durfden wel eens te wankelen in de afgelopen maanden.

In het echte leven is de markten timen echter helemaal geen evidentie.

 

 

 

Bovenstaande figuur vat het perfect samen :

In 2018 was er wereldwijd – dagelijks – voor 391,6 Miljard € transactiewaarde op de aandelenmarkt.   Met andere woorden miljoenen transacties waarbij de ene dacht er goed aan te doen te verkopen. Terwijl de tegenpartij er dacht goed aan te doen door te kopen. Iedereen handelde uit vrije wil. De optelsom van al die transacties maken een deel uit van de koersvorming van een aandeel. Niemand werd gedwongen, geslagen of bedreigd om tot actie over te gaan.

Je kàn slim beleggen !!  Daar hebben we het verder over in de komende weken.  Maar slimmer zijn dan de markt en denken dat jij iets weet wat de markt nog niet heeft verrekend ….  is een spel voor verliezers.  Proberen de markten te timen aan de hand van info uit een krantenartikel.  Laat staan vanuit een nieuwsitem van VTM of VRT  ?  Het is zeker dat deze info zich al lang heeft vertaald in een koerswijziging van het betreffende aandeel. Ook zij die beweren te kunnen voorspellen ….  Zij die beweren hét model aan te bieden dat bijna altijd ‘juist’ zit. Eigen gewin voor de verkoper van het model is hier meestal de belangrijkste drijfveer.

Langdurig academisch onderzoek in de grootste fondsenmarkten ter wereld, de Verenigde Staten, toont het aan.  Zelfs de ‘professionele’ vermogensbeheerders slagen er vaker niet in dan wel om de markt te kloppen of om de juiste veronderstellingen te maken voor een specifieke periode.  Straffer nog, over de afgelopen 20 jaar slaagden 77% van de aandelenfondsen er niet in hun eigen gestelde doelen te behalen.  Voor de obligatiefondsen was dat zelfs 92% uit een reeks van 1.826 fondsenmanagers.

 

 

 

Het goede nieuws is dat je als belegger niet aan markt-timing hoeft te doen maar toch een positieve beleggingservaring kan hebben.

Doorheen de tijd hebben de aandelenmarkten altijd de investeerders en beleggers beloond die er een lange-termijn visie op nahielden. Gedisciplineerd blijven bij het zien van korte termijn turbulentie. Bij de vele onzin die elke dag in alle perskanalen te lezen, te horen en te zien valt.  Wat we je in de komende blogs gaan tonen, is hoe je dan wél die positieve beleggingservaring kan hebben, ondanks alles wat je hierboven hebt gelezen.

We gaan zoals beloofd er alles aan doen om jouw FQ te maximaliseren, wetende dat jouw beleggingservaring er dan ook fel op zal vooruit gaan.

Tot over 14 dagen en proficiat om ook deze blog rustig te hebben doorgenomen !

 

 

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943