Heeft u vragen?

De fictie en non-fictie in jouw dag

Hallo hier Jos weer!

 

Ik wil een korte uitleg geven bij een fenomeen dat de afgelopen maand aan bod kwam tijdens een gesprek met een cliënt die moeite had met het antwoord op de vraag:

Wat zou je doen als je morgen alle geld dat je ooit nodig zou hebben, ineens ter beschikking hebt, je volledig ‘op het droge’ bent en alles kan doen, aanschaffen en verwerven dat je ook maar wenst?

Toegegeven geen alledaagse vraag. Zeker niet als ik je die stel terwijl jij mij ziet als ‘financieel adviseur’.  Maar de verwarring van velen bij dit soort vragen is te wijten aan onze geëvolueerde wijze van denken en beoordelen. Volg me even tijdens mijn korte uitleg bij onderstaand wetenschappelijk onderzocht feit.

Wat is er nog erger dan ‘een boek beoordelen’op basis van zijn omslag?

Het beoordelen van een boek via die kaft …  En dan financiële beslissingen nemen op basis van wat je denkt dat het boek zou kunnen vertellen. Allicht beslis je nu in jouw hoofd ook of je mijn tekst verder gaat lezen, louter op basis van jouw eigen verhaaltje bij deze eerste 12 regels ……   😊

En we doen dit de hele tijd. Niet alleen met boeken, maar ook met mensen.

Gedragseconomen verwijzen hiervoor ook naar “de relatieve inkomenshypothese”.  Mensen hebben de neiging om meer te besteden “omwille van de hogere uitgaven van anderen”. Dit beïnvloedt de eigen verwachtingen. Die worden groter en ook al zijn ze soms moeilijk te voldoen, toch doen we die uitgaven.


Ik zal hierbij even stil staan en het onderzochte fenomeen kort toelichten, net omdat we onze cliënten hiervoor behoeden.

Afgelopen maand bleek onze coaching onze cliënt écht te helpen bij het formuleren van zijn antwoord op de bovenstaande vraag.

Niet alleen beoordelen we een persoon omwille van het voertuig waarin hij rijdt (#NiceRangeRover, bro). We geven zelfs extra gas en spenderen dé facto onnodige brandstof tijdens deze rit, alleen maar om gelijke tred te houden met hem.
De vraag die onderzoekers zich stellen is… Waarom?
Waarom. Doen. We. Dat?
Serieus… Waarom?

 

Het zal je niet verbazen om te lezen dat zulke aspecten van het menselijk gedrag mij al zeer lang boeien.  En dat ik hierover heb nagedacht en veel heb gelezen in de afgelopen decennia!
Blijkt dat een belangrijke reden waarom mensen dit doen erin bestaat onszelf verhalen te vertellen en ze dan te gaan geloven.

Dit blijkt echter de menselijke psyché op z’n smalst te zijn ….

Laten we eens kijken naar die mijnheer in de mooie grote Range Rover bijvoorbeeld.  Ik weet niet wat jij ervan vindt, maar ik heb de neiging om mezelf het volgende verhaal te vertellen over hem:
1  Omdat hij erin zit, heeft hij hem gekocht (indruk = mogelijkheid tot grote uitgaven).
2  Omdat hij hem gekocht heeft, moet hij wel welstellend zijn (uitgaven = hoge netto waarde).
3  Omdat hij welstellend of ‘rijk’ is, is hij gelukkig (netto waarde = geluk).


Laten we dit verhaaltje noemen wat het is: een kaartenhuis.

Gebouwd via de ene laag van veronderstellingen na de andere waarvan geen enkele een basis in de realiteit heeft.
Natuurlijk heb ik geen idee of die mijnheer in de Range Rover deze auto gekocht heeft (misschien is hij de monteur). Zelfs als hij deze mooie auto gekocht heeft, weten we niets van zijn nettowaarde (een leasing via de zaak? 😊). Ook als hij ongehoord ‘rijk’ of welstellend is, weten we allemaal dat die mens daarom niet gelukkig moet zijn. Ieder huisje heeft zijn kruisje.

Dus als ik je vraag om hier even over na te denken, dan doorzie je allicht de lijntjes van het verhaal dat ik mezelf heb verteld over deze mijnheer in de Range Rover.

En toch, de verhalen die we onszelf vertellen, zijn ongelooflijk verraderlijk. Ze sluipen slinks binnen en nestelen zich in onze gedachten op dagelijkse basis. Ze vullen onze hersenen elke keer als we een andere persoon trachten te monsteren of te analyseren.
De waarheid is echter dat je het gewoon niet weet.

Je weet niets over die man in de Range Rover.

 

Nu je dit weet.  Wil je echt dat jouw uitgavenpatroon wordt gedicteerd door het verhaal dat je jezelf hebt verteld over hem?

Dat is zonder enige twijfel de grootste vorm van speculatie die je nergens heen brengt……  
Daarom hecht ik zoveel belang aan het helpen onderkennen van jouw eigen waarden & wensen, van jouw eigen doelstellingen.

Gefilterd van zelfverzonnen verhalen maar louter gebaseerd op wat jezelf als een waardevol levenspad ervaart.

 

Tot over veertien dagen ….  Of misschien eerder al eerder bij een kopje koffie ……

 

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943