Heeft u vragen?

Veertigers die hun zaakjes op orde hebben, kunnen gerust zijn!

Voor deze blog interviewde ik enkele cliënten die pas op ‘tram 4’ zitten én eentje die in 2021 naar ‘tram 5’ zal overstappen, verderop noemen we haar Pré-tram 5.  Ik beschrijf het gevoel dat de nieuwelingen op tram 4 me overdragen en confronteer onze Pré-tram 5 cliënte daarmee:

 

Eens op tram 4 is er een groeiende bereidheid om meer aan de periode van rentenieren te gaan denken. Onze pré-tram 5 cliënte verwijst naar haar eigen ouders die intussen midden tram7 zitten.  Zij heeft mogen ervaren hoe de financiën van haar ouders sinds hun pensionering zijn geëvolueerd: onverwachte kosten die zich aangeboden hebben, nieuwe uitdagingen waarmee ze plots geconfronteerd werden. Zij hebben van hun renteniersleven tot dusver een prettige periode gemaakt.  Maar de financiële basis daarvoor zijn ze decennia vroeger beginnen leggen.

 

Vaststelling na enkele Zoom-gesprekken met ‘verse’ tram 4 cliënten :

Mensen vooraan op tram 4 hebben nog veel mogelijkheden tot bijsturing.  Maar als je er met enig gemak aan wilt werken, is het wel écht tijd om dit niet langer voor je uit te schuiven. Wij helpen de cliënt een juist gedrag aan de dag te leggen, bepalen zijn optimale beleggingsprofiel en kiezen daarna de juiste rendements-bronnen.  De juiste mix van fondsen vormen de kern van waaruit, mits een goede begeleiding, de gewenste rendementen worden nagestreefd.  Financial Life planning is net dàt. De juiste resultaten voor de cliënten in deze levensfase nastreven.  Intussen staan hun behoeften, wensen en waarden centraal in ons advies.

 

Begin met de juiste spaargewoontes. 

Normaliter ben je in fase 4 van ons spaar-model toegekomen. (zie onze vorige blog voor de dertigers😊) (zie ook onderstaande figuur)

 

Beter Inzicht - Beter Vermogen - Beter Leven

 

Onze cliënt is op weg naar een spaarrekening waarop 24 maanden aan ‘normale’ uitgaven bijeengebracht zijn.  Bovenop dat ‘noodfonds’ is elke cliënt helemaal gediversifieerd aan de slag en maakt hij van alle fiscale mogelijkheden optimaal gebruik. Het luik ‘niet fiscaal lange termijn sparen’ krijgt een als maar groter belang. Een enkeling wil elk kwartaal even een ‘update-gesprek’, vooral als men zich niet 100% zeker voelt. Eén cliënt vertelde me dat ze eraan herinnerd moet worden om de noodzakelijke discipline te bewaren!

 

 

Budgetteer uw kosten op tram 4 – ze zijn verschillend van die op tram 3

We houden rekening met de kosten van de opgroeiende kinderen. Hun opleiding zal nu normaliter een en ander beginnen kosten. Ja ook dit in beeld brengen, beschouwen we als één van onze taken. Onze online tool kan de cliënt 24/7 zicht geven op zijn financiën als zij dat wenst.

Beter Leven

 

Pré-tram5 vertelde me:  We leven langer en worden gevraagd langer te werken.

Net daarom is het ten onrechte dat er soms wordt gesuggereerd dat je risico en volatiliteit helemaal moet terzijde gaan schuiven op tram4 of vooraan op tram5.  Het komt erop aan het juiste niveau van volatiliteit en risico aan te houden.  Elke cliënt wil immers het rendement behalen dat hij/zij nodig heeft om later met een gerust hart te kunnen rentenieren.

 

Maatwerk is hier cruciaal :  Beter Inzicht – Beter Vermogen – Beter Leven

Hierin assisteren wij onze cliënten graag en met veel expertise.  Nobelprijs winnend academisch onderzoek vormt de basis van ons beleggingsadvies. (zie de vele blogs van Lieven Vandenmeersche op onze website onder de rubriek  ‘Maximaliseer jouw FQ’.)  Een zeer grondige kennis van de situatie van onze cliënt vormt het vertrekpunt.  Wij gaan daarom niet enkel de klassieke en wettelijk verplichte vragenlijstjes overlopen.  Wij zien hier een kans om diepgaand met elke cliënt in te gaan op wat voor hem/haar van belang is.

 

Tip van onze Pré-tram 5 cliënt aan de mensen vooraan op tram 4:  Sta open voor advies!

Als zelfstandige ondernemer heeft deze cliënte zakelijk altijd haar eigen ding gedaan.  Dat is ongetwijfeld de bron van haar succes.  Ze zag echter al zeer vroeg in dat haar ‘doe-het-zelf’-aanpak inzake financiën, niet de beste attitude was.

Daarom herhalen we het: elke cliënt heeft veel impact op zijn financiën, voornamelijk door zijn gedrag. Maar haal er expertise bij die ongebonden en vrij wordt verstrekt.  Wat we zeker willen meegeven is dat wij als zelfstandige onafhankelijke makelaars opener en vrijer adviseren. Zeker als u ons gaat vergelijken met een bediende van een grootbank of private bank die zijn rol te spelen heeft. En ja we weten dat ze een flink marketing budget er tegenaan smijten om onze cliënten, veelal zelfstandige ondernemers, op andere gedachten te brengen.

 

 

Beter Inzicht - Beter Vermogen - Beter Leven

 

 

Over 14 dagen hebben we het met jullie over wat we onze Pré-tram5 cliënte hebben toevertrouwd. Graag tot dan!

 

Jos Drees

Contact

CRING BVBA
Jaarbeurslaan 17, bus 12, 3600 Genk
T. 089 23 33 01
info@cring.be
FSMA 115093
RPR 0479.427.943